attachment is not defined
به اشتراک بگذارید :
وضعیت : ناموجود
کد کالا :7550076

Turquoise Nuts Dish 9cm

فیروزه سنگی کمیاب و بسیار ارزشمند است که دارای خواص درمانی نیز می باشد. سنگ فیروزه استفاده شده در این آجیل خوری نیشابور اصل بوده و کاملاً مرغوب می باشد. فیروزه کوبی از قدیم بخشی از صنایع دستی هنری اصفهان بوده و با نشاندن قطعات ریز سنگ فیروزه به حالت موزایکی روی سطح ظروف و زیورآلات با پایه های مسی، برنجی و .. ساخته می شود. برای چسباندن و پر کردن فضاهای خالی بین سنگ ها از چسبی تیره رنگ دو مواده به نام آراکس استفاده می شود. 
ظرف آجیل خوری فیروزه کوبی هم به صورت تزئینی و هم قابل استفاده برای پذیرایی بوده و ابعاد آن 8*9 سانتی متر می باشد. بدنه این ظرف از جنس مس و فیروزه بوده و کاملاً کار دست روی آن انجام گرفته است.

مشخصات

نام محصول آجیل خوری فیروزه کوب
کاربرد تزیینی و قابل استفاده برای پذیرایی
ابعاد ارتفاع 9 سانتی متر و قطر 8 سانتی متر
وزن 188 گرم
جنس بدنه فیروزه و مس
جنس فیروزه فیروزه اصل و مرغوب نیشابور
تولید اصفهان
رنگ فیروزه ای و مسی

سایر

سایر توضیحات تمام سنگ های استفاده شده در این محصول توسط دست جایگذاری و چسبانده شده‌اند و بین قطعه‌های فیروزه نوعی چسب تیره ‌رنگ دو مواده (آراکس) قرار دارد.

فیروزه سنگی کمیاب و بسیار ارزشمند است که دارای خواص درمانی نیز می باشد. سنگ فیروزه استفاده شده در این آجیل خوری نیشابور اصل بوده و کاملاً مرغوب می باشد. فیروزه کوبی از قدیم بخشی از صنایع دستی هنری اصفهان بوده و با نشاندن قطعات ریز سنگ فیروزه به حالت موزایکی روی سطح ظروف و زیورآلات با پایه های مسی، برنجی و .. ساخته می شود.

 

فیروزه کوبی اصفهان

 

برای چسباندن و پر کردن فضاهای خالی بین سنگ ها از چسبی تیره رنگ دو مواده به نام آراکس استفاده می شود. ظرف آجیل خوری هم به صورت تزئینی و هم قابل استفاده برای پذیرایی بوده و ابعاد آن 8*9 سانتی متر می باشد. بدنه این ظرف از جنس مس و فیروزه بوده و کاملاً کار دست روی آن انجام گرفته است.

 

آجیل خوری فیروزه کوبی

 

هنر فیروزه کوبی یکی از هنر های کهن با قدمت 70 ساله است که به ویژه در اصفهان بر روی آن کار می شود. این هنر ابتدا در مشهد مقدس بر روی زیورآلات کار شد و بعد ها در اصفهان بر روی ظروف گسترش یافت.

 

استادان هنر فیروزه کوبی اصفهان

 

فیروزه کوبی نیز همانند سایز صنایع هنری دستی با خلاقیت، دقت و ابتکار بیشتر دارای زیبایی و چشم نوازی بیشتری نیز خواهد بود. فیروزه کوبی تلفیقی از هنر فیروزه کوبی و شبکه بری فلز بوده و همین امر موجب ایجاد جلوه بصری میناکاری اصفهان خارق العاده ای در آن می شود.

 

سنگ فیروزه نیشابور اصل


برای ساخت ظروف فیروزه کوبی ابتدا نوعی ظرف خام که می تواند از جنس های مس، برنج، برنز و نقره باشد توسط استادکار انتخاب می شود که رایج ترین آن مس است. نکته بسیار مهم در ظرف پایه این است که باید در تمامی قسمت های ظرف ضخامت بدنه یکی باشد زیرا در مراحل بعدی ساخت ممکن است قسمت نازک تر دچار پارگی شود.

 

هنر دستی فیروزه کوبی

 

معمولاً ضخامت مناسب برای فیروزه کوبی از 3.0 تا 5.1 سانتی متر و بسته به بزرگ و کوچک بودن ظرف دارد. در زمان ساخت ظرف پایه محلی که قرار است فیروزه کوبی شود باید حدود 2 تا 3 میلی متر پایین تر از سطح ظرف باشد.

 

فیروزه کوبی روی مس

 

پس از آماده شدن ظرف پایه، لاک مخصوصی را روی ظرف قرار می دهند و حرارت دهی می کنند تا خاصیت چسبندگی پیدا کند. پس از آن سنگ های فیروزه انتخابی را بر روی لاک های حرارت داده شده با استفاده از انبرهای مخصوصی زده و به سطح ظرف مورد نظر می چسبانند.

 

فیروزه کوبی روی مس در اصفهان

 

این کار بسیار ظریف و زمان بر است و هرچه دقت بیشتری در آن لحاظ شود قسمت های تیره لاک در محصول نهایی کمتر به چشم می خورد.

 

لاک زنی فیروزه کوب

 

در آخر پس از تکمیل فیروزه ها باید سطح ناهمواره سنگ ها سابیده شود که توسط دستگاه یا سنگ سمباده این کار انجام می شود تا سطحی صاف و سیقلی بدست آید. در زمان سابیدن حتما باید جریان آب روی صفحه ساب باشد تا از پاشیدن خرده های ریز سنگ جلوگیری شود و از داغ شدن صفحه نیز جلوگیری شود. این قسمت نیز مرحله حساسی بوده زیرا سابیدن کم یا زیاد موجب ناهمواری بیش از روی ظرف می شود.

 

سمباده کشی فیروزه کوب

 

در آخر پس از ترمیم و سمباده کشی، توسط کاغذ سمباده نرم روی سطح را پولیش می کشند تا کاملاً سیقلی شود.

 

فیروه کوب تزئینی

 

پس از انجام کلیه کارها در مرحله نهایی به ظرف فیروزه کوبی شده پلی استر می زنند. پلی استر یک نوع پوشش محافظ بوده و از ایجاد خظ و خش در سطح فلزی بدنه جلوگیری می کند.

 

 

صنایع دستی فیروزه کوبی اصفهان

در مورد این محصول نظردهید